שאלות ותשובותהקו האדום של הרכבת הקלה: כמה תעלה נסיעה ואיפה קונים כרטיס?
שאלות ותשובות
הקו האדום של הרכבת הקלה: כמה תעלה נסיעה ואיפה קונים כרטיס?
לאחר עיכובים של כמעט שנתיים זה קורה: הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן קיבל את אישורי הבטיחות וצפוי להיחנך בחודש הקרוב. אז איך משלמים, מה תהיה התדירות וכמה זה עלה לנו? כלכליסט עושה סדר
הבוקר (א') נחשף ב"כלכליסט" כי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן קיבל את אישורי הבטיחות וכי הוא צפוי להיפתח לפעילות עד סוף החודש. כעת, הקו האדום שהוקם על ידי נת"ע (החברה הממשלתית שאחראית על קווי הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן) ממתין רק לאישור הפעלה סופי מצד משרד התחבורה. הקו האדום יפעל בחלק מערי גוש דן ויחבר בין פתח תקווה בצפון מזרח לבין בת ים בדרום, ויעבור דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו הוא 24 ק"מ, כאשר 12 ק"מ מהתוואי הוא תת קרקעי ועובר במנהרה. "כלכליסט" עונה על כל השאלות החשובות.
אז מה השתנה עכשיו?
כאמור, הבוקר נת"ע קיבלה את אישורי הבטיחות שיאפשרו את פתיחת הקו בהקדם. ההודעה על כך שהקו מוכן לפתיחה נשלחה לחברת נת"ע כבר ביום חמישי האחרון. ההודעה נשלחה מטעם חברת הבקרה הגרמנית, שמנפיקה את האישור הסופי שאמור לאפשר את פתיחת הרכבת (SISA), וזאת לאחר שהתקבלו 7 אישורים ספציפיים (PISA) הנוגעים למרכיבי ההפעלה השונים של הרכבת.
במסמך הרשמי ששלחה חברת הבקרה נכתב כי "הפרויקט מתקדם היטב ומתכונן להפעלה, בהתבסס על דיונים ותוצאות מהשיחות הטכניות האחרונות, לחברת הבקרה אין סיבה שלא להאמין שאישור להפעלה מלאה של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב יינתן עד סוף חודש יולי 2023". עוד נכתב כי "הצהרה זו מתייחסת גם לבלימות החירום ולענייני הבטיחות בפרויקט". יש לציין כי עדיין לא מדובר ב"חותמת הסופית" מבחינה פרוצדורלית אלא בהודעה על כך שזו צפויה להגיע בקרוב.
מתי הקו צפוי להיפתח?
הקו צפוי להיפתח לפעילות מלאה בחודש הקרוב, אך אין עדיין תאריך רשמי לפתיחה, מפני שמי שקובע זאת הוא משרד התחבורה שאמור להעניק את אישור ההפעלה הסופי המכונה: PTO Permission To Operate)) שרת התחבורה מירי רגב הכריזה לאחר הפרסום על מתן האישור הבטיחותי כי "אני שמחה ומאושרת שבקרוב יהיה שלב ראשון לפתרון לגודש בגוש דן, כשהקו האדום ייסע בו. אם לא יהיו תקלות מיוחדות בקרוב אזרחי ישראל ייהנו מהקו" ההערכות הן שמשרדה לא יטיל מכשולים נוספים ושגם שם כבר רוצים שהרכבת תצא לדרך לאחר איחור של יותר משנה וחצי מתאריך הפתיחה המקורי.
כמה זמן נמשכה העבודה ומדוע היו עיכובים?
ההנחיה המקורית להקמת קו רכבת תחתית בתל אביב ניתנה עוד בשנת 1973 בתקופת ממשלת גולדה מאיר, אך בפועל המדינה החלה לקדם את הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה לפני עשרים שנה. ב־2006 זכתה במכרז להקמת הקו קבוצה בשם MTS אך הקבוצה לא הצליחה להשיג מימון לפרויקט. ב־2010, הגישה החברה הצעה לפצל את הפרויקט לתת־חלקים הנדסיים של מנהור, חשמול, מסילות, קרונות, מערכת איתות ולמכרז כל אחד מהם בנפרד. ההצעה התקבלה, אך כמה חודשים לאחר מכן החליטה המדינה שהיא מלאימה את הפרויקט ומעבירה את האחריות עליו לחברת נת"ע.
ב־2015 נת"ע החלה בעבודות המשמעותיות על הקמת הרכבת כאשר תאריך הפתיחה יועד לנובמבר 2021 ולאחר מכן נדחה שוב ושוב עד ימינו אנו. הסיבה המרכזית לעיכובים בקו האדום נבעה מההחלטה לפצל את הפרויקט לתת־מכרזים באופן שהקשה על ביצוע אינטגרציה של החלקים השונים והוביל בין השאר לתקלות כמו בלימות החירום הפתאומיות שנחשפו בשנה שעברה ב"כלכליסט". בסופו של דבר, העבודות על הרכבת נמשכו כשמונה שנים, שהחלו סביב פיצוץ גשר מעריב ב־2015 עד לפתיחה הצפויה ביולי 2023.
כמה עלתה הקמת הקו האדום?
עלות הקמת הקו מוערכת כיום בקצת פחות מ־19 מיליארד שקל. ב־2006 לפני הלאמת הפרויקט, עלות הפרוייקט הוערכה ב־7.2 מיליארד שקל. עם תחילת העבודות של נת"ע תקציב הפרויקט עודכן ל־14.6 מיליארד שקל אך הוא תפח בין היתר בגלל העיכובים.
האם עדיין יש תקלות בטיחותיות?
באופן רשמי לא. האישורים שניתנו לנת"ע נותנים גושפנקא רשמית לחברה כי התקלות הטכניות שהובילו לבלימות חירום פתאומיות כבר אינן בעייתיות ולא מהוות סכנה בטיחותית.
הקו ייפתח מיד לפעילות מלאה?
בשלב הראשון יופעלו על מסילת הקו האדום כ־26 מערכי רכבות, שיפעילו שני קווים שונים, קצר וארוך, בין השעות 05:40 בבוקר ועד 12 בלילה. הקו הקצר (R3) יפעל רק במקטע התת־קרקעי של הרכבת הקלה, שינוע בין תחנת קריית אריה בפתח תקווה לתחנת אליפלט שבתל אביב־יפו. הקו הארוך (R1) יכלול את מקטע הנסיעה השלם של הרכבת, מהתחנה המרכזית פתח תקווה עד לתחנת קוממיות שבבת ים.
התדירות צפויה להיות רכבת כל 10 דקות במקטע העילי (הארוך) וכל 6 דקות במקטע התחתי. בנת"ע מתכוונים להגביר את התדירות בעוד 3–4 חודשים לרכבת כל 4–5 דקות במקטע העילי וכל 3 וחצי דקות במקטע התחתי. הסיבה לכך שלא מתחילים בתדירות מלאה היא שיש לתכלל גורמים נוספים שעדיין לא ניתן לבחון אותם, כמו מהירות עליית הנוסעים בתחנות.
כיצד רוכשים כרטיס?
התשלום על הנסיעה יתבצע בעזרת כרטיס רב־קו או אפליקציות תשלום בדומה לנסיעה בכל כלי תחבורה ציבורית. התשלום יהיה דומה לזה שברכבת ישראל, כאשר התיקוף מתבצע מראש בתחנות. לא תהיה אפשרות לתקף כרטיס רב-קו על הרכבת עצמה. משתמשי אפליקציות התשלום יידרשו "לתקף" את הנסיעה רק בתחנות התחתיות ואילו במפלס הרחוב יאלצו לקנות כרטיס וירטואלי באפליקציה, אך יידרשו להציגו רק במקרה של הגעת פקח או ירידה בתחנה תת־קרקעית. עלות הנסיעה תהיה זהה לנסיעה באוטובוס בינעירוני בגוש דן (5.5 שקלים לנסיעה בודדת).
האם עבודות התשתית בגוש דן יסתיימו עכשיו?
לא. מלבד הקו האדום נבנים בימים אלו שני קווי רכבת קלה נוספים, הקו הירוק והקו הסגול, שיובילו לכך שחלקים ניכרים מגוש דן ירושתו ברכבות קלות עד סוף העשור.
כמו כן, מתוכננת הארכה של הקו האדום עד למחלף משה דיין בראשון לציון, ובהמשך מתוכננת לקום בגוש דן גם רכבת תחתית (מטרו).
רגע, הקו האדום זה לא רכבת תחתית?
לא. הקו האדום הוא יצור כלאיים שמשלב בין רכבת קלה לרכבת תחתית. פרויקט הרכבת התחתית (המטרו) אמור לרשת במנהרות את גוש דן רבתי מהשרון בצפון עד לרמלה ורחובות בדרום. מהירות הנסיעה במטרו תהיה גבוהה יותר, הוא יסיע יותר אנשים והמרחק בין התחנות גדול יותר ועלות הקמתו מוערכת בכ־150 מיליארד שקל.
בימים אלו מתנהלים דיונים האם חברת נת"ע תקים את כל פרויקט המטרו או שחלקים ממנו יועברו לחברות אחרות.